Bent u zelfstandig ondernemer met of zonder personeel? Dan weet u dat ondernemen veel elementen omvat. Naast het ondernemen op zich, heeft u te maken met het regelen van verzekeringen en belastingen. Naast het op orde hebben van deze zaken, is het ook belangrijk een levenstestament op te stellen. In dit blog vertellen we graag waarom.
Uit de roulatie
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom u tijdelijk of langduriger niet in staat bent om uw bedrijf te runnen. Denk aan een ongeluk of een ziekte. En dit soort situaties ontstaan altijd onverwacht. Toch moeten er in deze periode belangrijke beslissingen worden genomen, rekeningen worden betaald en wilt u uw personeel niet onverzorgd laten.
In een levenstestament stelt u de persoon aan die namens u medische, financiële, maar ook zakelijke beslissingen mag nemen. Dit kunnen meerdere personen zijn.
Levenstestament is maatwerk
Een levenstestament is geen standaard document. U beslist zelf wat er in uw levenstestament wordt opgenomen en wat de rechten en plichten zijn van de door u aangewezen gevolmachtigde. Zoals: wie mag zakelijke besluiten nemen over de bedrijfsvoering, wat zijn uw wensen over de continuïteit van uw onderneming, welke besluiten mogen er niet worden genomen, tot aan welk bedrag mag er in uw tijdelijke afwezigheid worden geïnvesteerd en aan wie moet de gevolmachtigde verantwoording afleggen.
Houd de regie in eigen hand
Met een levenstestament houdt u de regie in eigen hand. Wilt u hier meer over weten? Neem contact op met een van de adviseurs van Erfrechtplanning. Wij adviseren u graag persoonlijk en volledig op maat, afhankelijk van uw zakelijke en persoonlijke situatie en uiteraard uw wensen. Neem contact op.